Διαδικτυακό περιοδικό ΝΕΟΣ ΕΣΠΕΡΟΣ online της ομάδας συντακτών του περιοδικού ΥΦΟΣ * http://www.yfos-texnes.blospot.gr

Έσπερος ένα από τα καλλιτεχνικά περιοδικά πριν το 1900, τα οποία άφησαν εποχή στον ελληνικό δημοσιογραφικό κόσμο.

Ο Έσπερος εκδόθηκε το 1811 στην Λειψία από τον Ιωάννη Περβάνογλου,και συνεχίστηκε να εκδίδεται επί επτά έτη.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

**

Πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο».
Αδαμάντιος Κοραής (1748 – 1833)
γιατρός και φιλόλογος, από τους πρωτεργάτες του νεοελληνικού διαφωτισμού.

καλή ανάγνωση.....

καλή ανάγνωση.....
καλή ανάγνωση......

Τετάρτη, 28 Οκτωβρίου 2015

Πόλεμος και επικοινωνία

28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

kartopostal.jpg

Οι καρτ ποστάλ του Ελληνοϊταλικού πολέμουΚαρτ ποστάλ της εποχής του Ελληνο-Ιταλικού Πολέμου
*
Οι πολίτες την περίοδο του πολέμου δεν μπορούσαν να γράψουν ελεύθερα κι ούτε απρόσεκτα, καθώς οποιαδήποτε αναφορά τους ή υπονοούμενο σε βάρος του καθεστώτος είχε ως συνέπεια βαρύτατες κυρώσεις.
Στον καιρό του πολέμου, βέβαια, το καθεστώς είχε βρει ως αιτιολογία της επιβολής λογοκρισίας την προστασία του κράτους από διαρροή στρατιωτικών πληροφοριών.
Μάλιστα είχαν κυκλοφορήσει και αφίσες που ζητούσαν από τους στρατιώτες που γύριζαν από το μέτωπο και τους πολίτες να μην αναφέρουν τίποτα σχετικό με στρατιωτικές πληροφορίες.
Σε συνθήκες πολέμου τέτοιες υποδείξεις δεν είναι ούτε λανθασμένες ούτε παράλογες. Η απόλυτη όμως κυριαρχία της λογοκρισίας λειτουργούσε και ως μέσο αυτοπροστασίας του καθεστώτος.
Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από τις προκηρύξεις που κυκλοφορούσε τότε η φασιστική οργάνωση νεολαίας του καθεστώτος, η γνωστή ΕΟΝ.
Που ούτε λίγο ούτε πολύ έσπερνε την καχυποψία ανάμεσα στους πολίτες οδηγώντας τον έναν να υποψιάζεται τον άλλον ως πράκτορα του εχθρού.
Ηταν μια σαφής προσπάθεια διαίρεσης του λαού χάριν της επιβίωσης του καθεστώτος και τίποτα περισσότερο, η οποία βεβαίως αν λαμβανόταν σοβαρά υπ΄ όψιν μόνο διαλυτικά μπορούσε να λειτουργήσει.
ΕΦ.ΣΥΝ.

Μια μορφή επιστολικών δελταρίων ήταν οι καρτ ποστάλ.
ΕΦ.ΣΥΝ.

Αυτές είχαν πολύ μικρό περιθώριο -τη μία πλευρά τους- για να γραφούν
τα στοιχεία αποστολέα-παραλήπτη κι ένα μικρό μήνυμα, συνήθως ευχές.
Η άλλη πλευρά ήταν εικονογραφημένη με πολεμικό περιεχόμενο.
ΕΦ.ΣΥΝ.
ΕΦ.ΣΥΝ.
Ηταν σκίτσα δηλαδή που δήλωναν την υπεροχή του ελληνικού στρατού, διακωμωδώντας τους Ιταλούς και μια ευχή αν επρόκειτο για καρτ ποστάλ γιορτών

Τα επιστολικά δελτάρια

Καθεστώς λογοκρισίας


ΕΦ.ΣΥΝ.
Η επικοινωνία γινόταν κυρίως με επιστολικά δελτάρια. Μια κάρτα δηλαδή διπλής όψεως όπου στη μία πλευρά της γράφονταν τα στοιχεία του αποστολέα και του παραλήπτη και στην άλλη ένα σύντομο σημείωμα του πρώτου προς τον δεύτερο.
Χώρος για πολλά λόγια δεν υπήρχε και δεν επιτρεπόταν επί της ουσίας.  «Να είστε σύντομοι και να γράφετε ολίγα» ήταν η σύσταση των αρχών.
Το επιστολικό δελτάριο ταχυδρομούνταν ανοικτό.

ΕΦ.ΣΥΝ.
Αλλά κι όταν η αλληλογραφία γινόταν με φακέλους, το σφράγισμά τους το έκανε υποχρεωτικά η λογοκρισία.

ΕΦ.ΣΥΝ.
Η αλληλογραφία γινόταν ατελώς -χωρίς δηλαδή επιβάρυνση του αποστολέα
με γραμματόσημο- εφόσον αφορούσε επικοινωνία με στρατιωτικούς τομείς.

ΕΦ.ΣΥΝ.
Τα επιστολικά δελτάρια του πολέμου είχαν πολεμική λιτή εικονογράφηση.

ΕΦ.ΣΥΝ.

ΕΦ.ΣΥΝ.
Θρησκευτικές εικόνες ως θεϊκή βοήθεια για τη νίκη, κάποια φιγούρα στρατιώτη ή στρατιωτών, τη σημαία, το τσαρούχι, τον τσολιά, τον Μεταξά ή τον βασιλιά Γεώργιο.
Κυρίαρχο πνεύμα αυτών των εικόνων ήταν η εμφύσηση της πίστης για τη νίκη.

_______________
http://www.efsyn.gr/arthro/polemos-kai-epikoinonia

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου